UX כמו שצריך: 11 דרכים לשיפור חווית המשתמש באתרכם

חוויית משתמש (באנגלית: User Experience , ובקיצור UX) היא תחום שעוסק בחוויה, בנוחות וברגשות של המשתמש בכל ממשק, ומושפעת מממשק המשתמש (UI).
כשעוסקים באפיון חוויית משתמש, ובעיקר בשיפור חוויית משתמש, יש מספר גישות שלפיהן מאפיינים את ממשק המשתמש בפועל. שתי הגישות העיקריות שמומלץ לשלב ביניהן, הן דווקא כאלו שמנוגדות זו לזו. לפי האחת, כשבאים לאפיין ממשק, יש להטות אוזן ולהקשיב למשתמש הפוטנציאלי כדי לקבל מסקנות לאפיון. לפי הגישה השנייה, כשבאים לאפיין ממשק יש להתייחס אך ורק לדעתם של המפתחים והמאפיינים, ולהסתמך על האינטואיציה האישית שלהם. גישה זו נובעת מגישה נוספת שסוברת כי המשתמשים לא באמת יודעים מה נכון עבורם.
שילוב נכון בין שתי הגישות, בעזרת אפיון מסודר ולמידה מטעויות, תוך קבלת פידבקים ממשתמשים פוטנציאליים, יעניק לכם את האפיון המושלם.

כך תשפרו את חוויית המשתמש של הממשק שלכם

יצירת רושם ראשוני חיובי / Onboarding
בעידן שבו כל אחד מחזיק סמארטפון, יש לכם כ-6-7 שניות בלבד כדי ליצור את הרושם הראשוני על פני הגולש לפני שיחליט לעזוב את האתר שלכם.
איך תיצרו רושם ראשוני חיובי? בעזרת שיפור חוויית משתמש שמתבטאת בעיצוב מקצועי, תוכן איכותי, מיקרו קופי וצבעים נעימים. קחו בחשבון שאם לא תצליחו להעביר את המסר שלכם בצורה ברורה ופשוטה, הגולש יקבל תחושה שהאתר לא אמין ולא עונה על הציפיות שלו, וימצא את עצמו בדרך החוצה מהאתר מהר ככל האפשר.
אם מדובר במשתמש שכבר נרשם למערכת שלכם, אז חשוב שתעניקו לו חוויית Onboarding טובה. כלומר, תפקיד המשתמש הוא לא לחפש כל כפתור וכל אופציה באתר שלכם. אתם צריכים להניע אותו לפעולה, ולדאוג להעניק לו פידבקים חיוביים ברגע שהשלים תהליך מסוים, להציג בפניו מצבי אפס באופן ויזואלי מושך, ולא להעמיס עליו כמויות של מידע.
שימו לב כי לפי מחקרים, רוב הגולשים יגללו את האתר שלכם עד למטה. באזורים הללו נסו להוסיף אלמנטים וכותרות עם הדגשות, ריווחים וצבעים אלגנטיים שיצודו את העיניים שלהם בסריקה המהירה שהם עושים באתר שלכם. כך יש סיכוי גדול יותר שהם יישארו באתר זמן נוסף, ואף יעברו לדפים פנימיים נוספים.

הנעה לפעולה
אם אתם מעוניינים שהגולשים יירשמו למערכת שלכם, אז יהיה עליכם להדגיש את הפעולות שתרצו שהמשתמשים יבצעו, בעזרת כפתורים בולטים, צבעים אטרקטיביים ומיקרו קופי מתוחכם. הימנעו מהסחות דעת שונות, והישארו ממוקדים במטרה שלשמה הבאתם את המשתמשים. כך תוכלו להראות למשתמשים מה הערך שיקבלו עם הצטרפות למערכת שלכם, ולתת להם תחושה שהוא עושה את הדבר הנכון.

יצירת תסריטי שימוש
בשלב תכנון המערכת, נסו להיכנס לראש של הלקוחות הפוטנציאליים, ולהבין מה תסריט השימוש שלהם ומה האופן שבו הם יעשו שימוש במערכת שלכם. צרו מיפוי תרחישים אפשריים, והעניקו עדיפות לתסריטים הבולטים שיהיו שימושיים ביותר. כך תוכלו לעצב ולבנות את הממשק בהתאם לצורכי המשתמש.

קיצור זמן טעינה והמתנה
זמן הטעינה של המערכת שלכם הוא חשוב עבור חוויית משתמש טובה. אם המערכת שלכם נטענת באיטיות, תצטרכו לשנות זאת לפני שתבצעו שינויים אחרים בממשק, כי זמן טעינה ארוך עלול לגרום לתסכול של המשתמשים ולנטישה שלהם מהמערכת.
גם אם אין לכם ברירה, והמערכת שלכם דורשת זמן ארוך מהרגיל לצורך עיבוד מידע כלשהו, השתדלו להעביר למשתמשים את הזמן באמצעות מסכי מעבר ויזואליים מהנים.
אם המערכת שלכם היא אתר וורדפרס, אז תוכלו למצוא לא מעט תוספים שימריצו את זמן הטעינה של האתר.

הגדרת פרסונות
פרסונה היא בעצם קבוצת משתמשים שהיא חלק מקהל היעד של המערכת שלכם, והיא כוללת מאפיינים פיקטיביים כמו שם, מראה חיצוני, מיקום מגורים, תפקיד, תחביבים, מצב משפחתי, מצב כלכלי ועוד.
כדי שתוכלו ליצור פרסונה בצורה מדויקת, יהיה עליכם לבצע מחקר משתמשים באופן מקיף, ולבצע ניתוח התנהגות למשתמשים הקיימים והפוטנציאליים. לאחר שתבנו את הפרסונה, תוכלו להבין טוב יותר למה היא עושה שימוש במערכת שלכם, וכן לדעת טוב יותר מה ניתן לשפר כדי להעניק לה חוויה משופרת יותר.
לאורך כל תהליך האפיון ובניית המערכת, אל תשכחו בצד את הפרסונות שיצרתם. המשיכו לעשות בהן שימוש ולהתאים את הפונקציונליות עבורן.

A/B Testing ומבחני שמישות
מבחני שמישות, שבהם בוחרים מספר אנשים בהתאם לפרסונות שיצרתם, ונותנים להם לבצע משימות במערכת לפי תסריטי שימוש, הם שיטה יעילה לבחינת תסריטי השימוש שהכנתם. יחד עם A/B Testing שאליה נתייחס בפסקאות הבאות, אלו שתי פעולות שרצוי לבצע במקביל.
במבחני השמישות, רצוי שהמשתמשים שבחרתם יהיו נוכחים לצדכם, כך שתוכלו להורות להם אילו שלבים לבצע, ולראות בזמן אמת מה אפשר לשפר. אם אין לכם אפשרות כזו, תוכלו להשתמש בהקלטות עכבר ומפות קליקים.
במבחני A/B יש לעשות שימוש כאשר אתם לא סגורים איפה להניח כל כפתור בממשק. כך תוכלו לדעת איזו גרסה מועדפת יותר לשימוש את המשתמשים שאתם בוחנים. השתדלו גם לעבוד עם משתמשים רבים יותר, וכך תקבלו גם נתונים רבים יותר שיסייעו לכם לקבל החלטות מושכלות יותר.

פרסונליזציה
לא, פרסונליזציה היא לא דבר זהה לפרסונות שעליהן דיברנו לעיל . פרסונליזציה היא בעצם התאמת המערכת שלכם לקהל היעד הרלוונטי. כך, אם קהל היעד שלכם הוא בני נוער, תצטרכו לעשות שימוש בשפה קלילה, זורמת, ולשלב בממשק פריטים ויזואליים ורעננים שיניעו את בני הנוער לפעולה.
פרסונליזציה שעשויה בצורה נבונה תסייע לכם לחזק את האמון והבטחון של המשתמשים במערכת שלכם, ולהגדיל את יחס ההמרה. כך לדוגמה אם המשתמש פתח חשבון במערכת שלכם, או שהתחבר הרגע שוב, מומלץ שתפנו אליו בהודעה אוטומטית שיצרתם מראש, וברכו אותו לשלום בצירוף שמו הפרטי.

מערכת רספונסיבית
מערכת רספונסיבית שמתאימה לכל המסכים וסוגי המכשירים היא דרישה מינימלית בעידן שלנו. לדוגמה, בשימוש במערכת שלכם מהסמארטפון, לא יהיה צורך בחלק מהפיצ’רים שנמצאים בגרסה השולחנית למחשב. במצב כזה, חשוב גם למשוך את תשומת הלב של המשתמש בצורה שונה מזו של המשתמש בגרסה השולחנית במחשב, ולחלק את הקשב שלו בהתאם לכך.

העניקו שליטה למשתמשים

לאפיין ממשק מושלם שיתאים לכל המשתמשים ממש, כנראה שלא תצליחו. אבל בהחלט תוכלו להגיע לתוצאות טובות אם תאפשרו למשתמשים לשלוט ולהתאים חלקים מסוימים במערכת שלכם בהתאם לשימוש ולצרכים שלהם. שינויים כאלו יכולים להיות שינוי צבע, שינוי גודל הפונט, הזזת אלמנטים, חלונות ועוד.

היררכיה וניווט ברור
תפריט ניווט נגיש שבנוי בצורה פשוטה וברורה הוא מתכון לחוויית משתמש טובה, וכזה שיגרום למשתמשים להרגיש בנוח ולא לנטוש את המערכת במהרה. דאגו שהמשתמשים יוכלו לגשת לכל העמודים החשובים בקלות ובמהירות, והימנעו מהוספת אייקונים או אלמנטים לא ברורים לתפריט.
יש לשמור על מבנה היררכי נכון, כמו מסך ראשי, תחתיו קישורים לדפי קטגוריות ראשוניות, ומהם לתתי קטגוריות וכן הלאה. כמו כן, רצוי להוסיף קישורים פנימיים להסברים ולמאמרי הדרכה, שיכולים לסייע למשתמשים באמצע התהליך מבלי לקטוע את רצף השימוש. אך שימו לב כי עומס קישורים לא שימושיים המופיעים בממשק בין פעולה לפעולה, יכול גם הוא לפגוע בחוויה.

הענקת פידבק למשתמשים
הענקת פידבק למשתמשים שלכם הוא פעולה חשובה שתסייע לכם לשמור עליהם בצד שלכם, מבלי שינטשו מהר את המערכת.
הדוגמה האולטימטיבית היא טופס מילוי כלשהו. חשוב מאוד שתוסיפו הודעה שממלא הטופס יקבל בלחיצה על כתפור ה”שלח”, שבה נכתב כי הטופס נשלח בהצלחה, כולל הסבר מה יקרה כעת עם הטופס. רצוי גם לשלוח למשתמש הזה אימייל שבו טווח השעות שבו ייצרו איתו קשר, לדוגמה.
אבל לא רק במילוי טפסים. גם בחנויות וירטואליות או יישומים, פידבקים עשויים לתרום לשיפור חוויית משתמש בהם.

לסיום, אם תיישמו את 11 הצעדים הללו, ותתעדכנו בחידושים העדכניים בתחום שיפור חוויית משתמש, תוכלו להיות בטוחים שהמערכת שלכם מעניקה לגולשים שיפור בחוויית משתמש ומהנה. בהצלחה, צוות פורשופ!

למידע נוסף , הירשמו ונציג יחזור אליכם בהקדם :


אולי יעניין אותך