גרף הידע של גוגל: האם גוגל מנצלת את המידע והתוכן באתר שלכם?

בעשור האחרון עבר מנוע החיפוש של גוגל התפתחות משמעותית, לצד אלגוריתמים ופיתוחים חדשים המסייעים לנו כמשתמשים, ולגוגל כחברה. אחד מהם, Google Knowledge Graph, שהושק לפני מספר שנים וצובר שיפורים מדי תקופה, הוא בעצם בסיס ידע שנועד לשפר את התוצאות של מנוע החיפוש בעזרת מידע סמנטי שנאסף ממקורות שונים.

כך, אם תבצעו חיפוש, תוכלו לזהות בצד המקביל לתוצאות החיפוש (ובהתאם לשפת הממשק שלכם) יחידת תצוגה שמכילה פרטים שונים על החיפוש, המושפעת בעצם מגרף הידע של גוגל.

סמנטיקה וזיהוי כוונות

כאמור, מנוע החיפוש של גוגל עשה כברת דרך ארוכה. ממנוע חיפוש שידע לבצע התאמה בין הטקסט שהוזן בשורת החיפוש לבין טקסט שאיתר בעצמו באתרים שונים, הפך גוגל למנוע חיפוש השם דגש על סמנטיקה.

כבר ב-2003, הכריזה גוגל על טכנולוגית ה-LSI, שבאמצעותה גוגל מנתחת משמעות של מילים בהתאם לקשר שלהן למילים אחרות. לדוגמה, המילה “ראש”. אפשר לשלב אותה במשפט כמו “הראש שלי כואב”, במשפט כמו “ראש מועצה”, וגם במשפט כמו “בראש שלך לטוס ליוון?”. כפי שאתם רואים, מדובר באותה מילה, אבל המשמעויות שונות לגמרי.

מלבד הסמנטיקה והדגש הרב שניתן לה בידי גוגל, כפי שתיארנו, מנוע החיפוש של גוגל יודע היום לזהות ולהבין את כוונת החיפוש. לדוגמה, אם תבצעו חיפוש למילה “טיסה לדובאי”, תקבלו בתגובה בראש תוצאות החיפוש פרטים על טיסות, חברות תעופה, מחירים ודילים שווים הרלוונטיים לחיפוש שלכם, לצד היעדים עצמם ושדות התעופה. אם תזינו את המילה “50 יורו”, גוגל בתגובה יציג לכם בראש עמוד התוצאות את ההמרה של 50 יורו לשקל ישראלי, נכון לאותו הרגע. גם אם תזינו בשורת החיפוש מחרוזת מספרים ופעולות חשבון, כמו 3*2+5, אז גוגל תציג לכם בראש עמוד התוצאות את התשובה החשבונית לשאלה.

אם כל הצעדים הללו של גוגל לטובת השארת הגולש בעמוד שלהם בעזרת זיהוי כוונות וסמנטיקה, כדי שלא תצטרכו ל”רעות בשדות זרים” כמו אתרים אחרים, אז תופתעו לגלות שאם תבצעו חיפוש לשאלה, גוגל יידע להציג לכם בראש תוצאות החיפוש מספר תשובות לשאלה, המבוססות על מאמרים או על דיונים בפורומים שונים, וגוגל אספה בעצמה כדי לתת מענה לשאלה שלכם.

קרא עכשיו
מקדמי אתרים היזהרו: איך נמנעים מחסימת IP

ישויות וקשרים

שאלתם איך אלגוריתם, מעשה ידי אדם, יודע לזהות משמעויות וסמנטיקה? ובכן, באמצעות Entities, ובעברית – ישויות. זהו מונח המתייחס לעצמים וליצורים באמצעות המאפיינים שלהם. כך לדוגמה, רכב הוא ישות המאופיינת בגלגלים, הגה, דלתות ושמשות. פוליטיקאי הוא יישות, המאופיינת בתפקידים שמילא, בדעותיו, במפלגה שאליה הוא שייך, וכן הלאה.

כפי שכבר בטח הבנתם, ישות אחת יכולה להיות מעורבת בישות אחרת, והן לא עומדות בפני עצמן. לדוגמה, רכב הוא ישות, יצרנית הרכב היא ישות, ועולם התחבורה הוא ישות. כך, הישויות מנהלות ביניהן קשרים. האחרונים יכולים להיות פשוטים, אך גם מורכבים מאוד, ולא בהכרח קשרים של היררכיה או קשרים רוחביים. דוגמאות לקשרים כאלו הן כמו “אב-בן”, קשר “מעסיק-מועסק”, קשר “סיבה-תוצאה”, קשר “מכיל-מוכל”, קשר “אחד לרבים, קשר “אחד לאחד” ועוד.

גרף הידע של גוגל נכנס לתמונה

בשלב הזה, גרף הידע של גוגל נכנס לתמונה, כדי לתאר את הקשרים בין אנשים, ערכים, מקומות ועוד.

עם התפתחות עולם המחשוב, והיכולת לעבד מידע בכמויות עצומות במיוחד, גוגל החלה ליישם את הקשרים האלו בפועל. כיום, מנוע החיפוש של גוגל יודע להבין את ההקשרים שנמצאים במשפטים שלכם, גם אם הם לא רשומים במפורש אלא משתמעים מהטקסט. כך, כאשר מנוע החיפוש מוצא מאמר עם ביטויים כמו “החלפת גלגל”, תיקון שמשה”, ו”כיוון פרונט”, הוא יבין שמדובר במאמר העוסק במכונאי רכב, מבלי שהעיסוק עצמו בכלל צוין במאמר. ובדוגמה מהחיים האמיתיים: אם ראיתם דמות עם גלימה ותיק צד, כנראה שמדובר בעורך דין. לכן, כדי לתת לגוגל להבין במה המאמר שלכם עוסק, אל תשכחו לציין במאמר משפטים הקשורים לתחום הספציפי שלכם.

כדי לבנות בסיס ידע שכולל מידע על מגוון הישויות השונות, גוגל זקוקה לכמות גדולה מאוד של פיסות מידע קטנות עם הקשרים תואמים. לדוגמה, אם מנוע החיפוש ירצה לתת לנו מידע על המשחקים האולימפיים של שנה מסוימת, הוא יצטרך לדעת גם פרטים על הזוכה שהביא את הגביע.

כדי למלא אחר המטרות האלו, גוגל רכשה במהלך השנים מספר חברות כמו Applied Semantics ו-MetaWeb, שסייעו לה להקים בסיס נתונים גדול, ולהגדיל את אוסף הישויות והקשרים ביניהן.

קרא עכשיו
קידום אורגני עם תמונות: דרכים חדשניות לבניית קישורים לאתר בצורה אוטומטית

אם זה לא מספיק, גוגל גם פעלה לפתח את כלי ה-Autocomplete Suggestions, שהוא בעצם מנגון השלמה אוטומטית המבוסס על החיפושים הכי נפוצים שלכם. לדוכמה, אם חיפשתם בגוגל את המילה “מחשב”, השלמות אוטומטיות כמו “מחשב נייד”, “מחשב במבצע”, “מחשב נייח בהרכבה אישית” ו”מחשב לסטודנטים”, הן רק חלק מהרשימה שגוגל יציע לכם לחפש.

גם הדגש הרב שניתן למשמעות מתבטא בהצעות החיפוש. לרוב, ההצעות שיתקבלו יעסקו בהשלמה אוטומטית של המילה שכתבתם. אם תרצו לדוגמה לחפש את המילה “הפועל”, תקבלו השלמות כמו “הפועל באר שבע”, הפועל תל אביב”, “הפועל חיפה” וכן הלאה, אבל בהחלט לא תקבלו הצעות כמו “זוכת גביע המדינה”, או “ליגת העל בכדורגל”, שבהכרח דווקא קשורות לחלק מההצעות.

כך גרף הידע של גוגל יכול להשפיע על העסק

אם כל התיאורים שלעיל נשמעו לכם כמו סינית, הגיע הזמן שתבינו את ההשפעה שלהם על האתר שלכם.

יחידת התצוגה הנמצאת לצד תוצאות החיפוש בגוגל, מכילה מידע מגוון בהתאם לישות או האובייקט שהם נושאי החיפוש. כך, יחידת תצוגה של אמן בעל שם תהיה שונה לגמרי מיחידת תצוגה של פוליטיקאי מן השורה.

המטרה היא להעניק לגולשים מידע במקרה שבו הם הזינו שאילתת חיפוש כללית ורחבה מידי. אם לדוגמה הגולש יזין במנוע החיפוש את המילה “מנעול”, הוא יקבל תוצאות כמו “מנעול פלדלת”, “מנעול לאופניים”, “מנעול לרכב” וכן הלאה. אם הוא יהיה ספציפי יותר, ויבצע חיפוש של המילה “מנעולן בחיפה”, אז הכוונה שלו היא ברורה יותר, וכך הוא יקבל תוצאות מדויקות יותר, שכבר לא מצריכות התערבות של יחידת תצוגה ברוב המקרים.
מטרה נוספת של גוגל היא כמובן להשפיע על תוצאות החיפוש שמוצגות לכם. כבעלי עסקים, אם תדעו לייצר תוכן איכותי, גוגל תתן לו עדיפות במיקומים של תוצאות החיפוש, בהתאם לדגש שהיא שמה על איכות התכנים הנמצאים ברשת. כך גם עם ערך מוסף ו”אקסטרה”. וודאו כי התוכן באתר שלכם בוא בעל ערך לגולשים, ושקיים בו ערך מוסף, כך שהגולשים יקבלו את התשובה הישירה לבעיה שלהם.

העתיד (של גוגל) כבר כאן?

לסיכום, גוגל מתקדמת בצעדי ענק, יחד עם דגש על חיפוש המבוסס על סמנטיקה, ויכולת זיהוי חסרת תקדים של פיסות מידע והקשרים בעלי משמעות. כך למנוע החיפוש תהיה יכולת לספק לכם מידע על ישויות כמו ראש עיר, עיתונאי, יישוב, תנועת נוער, ועוד. אמנם כבר כיום מנוע החיפוש יודע גם לנתח הקשרים בין יחידות מידע גדולות יותר, כמו דפים הקשורים לאותו נושא, בעיקר בגלל הטקסט שמופיע בדפים הללו, אך ההבנה שלו תגדל ותתפתח כבר בעתיד הקרוב כך יוכל להבין הקשרים מסובכים יותר, את כוונות החיפוש בצורה ברורה יותר גם אם הגולש לא ציין זאת במפורש, וכן הלאה.

קרא עכשיו
המדריך המלא: איך להעביר אתר ישן לדומיין חדש?

מתעניינים בדיגיטל? בקרוב מאוד תוכלו להיות בעלים של נכס דיגיטלי מניב משלכם! השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם:


אולי יעניין אותך
5868 ----- This is a test...